מאור מילשטיין
הוראות הפעלה
גן העצמאות הינו פארק עירוני הממוקם במרכז העיר ירושלים. לפני קום המדינה היווה מתחם הפארק שטח הפרדה בין החלק היהודי לחלק הערבי בעיר, ובשנת 1959 נחנך רשמית כפארק עירוני. הגן משמש בעיקר כמקום מנוחה וטיול במרכז העיר, כמו גם לעצרות, מחאות, הפגנות ואירועים ציבוריים שונים.
בעקבות תלונות רבות שהגיעו לעיריית ירושלים על כך שהגן חשוך ובכך הפך להיות זירה להטרדות מיניות ומספר מקרי אונס, החליטו פרנסי העיר להתקין בו עמודי תאורה ליליים עד הקיץ הקרוב. עבודות התקנת התאורה בגן העצמאות עומדות במרכז פרויקט הגמר שלי.
חשוב היה לי לקבוע ימי צילום עם הפועלים, להצטרף לעבודה ולהיות חלק מהצוות, כך שכל משימה שהם צריכים לבצע, הם איפשרו לי לבצע יחד איתם בשיתוף פעולה מתוך אמון מלא.
יחד עם זאת, העבודה מורכבת משתי מערכות הפעלה שונות שמתקיימות במקביל ובו זמנית. האחת, קשורה בתפעול המכני היום יומי על פי ההוראות שניתנו לי על ידי מנהל העבודה, והשנייה קשורה לפרפורמנס אותו אני מנהלת על פי הוראות ההפעלה שלי.
מערכות אלו של הוראות הפעלה המנסות לדבר זו עם זו, איך והאם הן מתחברות? מפגש ביניהן, הוא מפגש שבו הגבול שבין האמנות והיום יום הולך ומטשטש עד שנפרע לחלוטין. כך הופכות הוראות ההפעלה לסגה של מגדל בבל, בו חסרה שפה אחידה מדוברת וברורה. עבודות הבנייה מזכירות פעולה של תיאטרון אבסורד בו אנו בונים ובונים, אבל אף אחד לא מבטיח שהפעולה תסתיים או שהמצב ישתפר. בסופו של דבר אין יכולת להבין את האופן שבו העבודה הסיזיפית הופכת לאפקטיבית ויעילה. התסריט הפנימי של העבודה, כמו גם החוקיות המתקיימת בה, מייצרים מבט רפלקסיבי על תיעוד של פעולות,
ומעוררים את השאלה – מי מארח את מי?