טל חיקי
אדריכלות הלמידה החישובית
מאז ומתמיד המין האנושי, השתמש בהמצאות ופיתוחים, פרי החשיבה האנושית, על מנת לדחוף קדימה ולשפר את אורח החיים שלו. באופן זה, המהפכה החקלאית ניצלה את הידע של האדם על הסביבה שלו, המהפכה התעשייתית התרחשה תודות לפיתוחים מדעיים אשר רתמו את כוחות הטבע לטובת תיעוש וייצור, במאה ה-20 פיתוח המחשב הביא את האדם עד לירח. במאה ה-21, מהפכת המידע הביאה למצב בו כמויות אדירות של נתונים מעובדים ומנותחים ליצירת תמונה מקיפה של הסביבה האנושית.
כעת מהפכה חדשה עומדת בפתח. תחום הלמידה החישובית, (Machine Learning או ML) המגיע מתחום מדעי המחשב, משנה את הדרך בה האדם מעבד את המידע אותו הוא אוסף. "אימון" מערכת אינטליגנציה מלאכותית על ידי דוגמאות מוגדרות מראש, מביא למצב בו אותה מערכת מסוגלת לבצע משימות מוגדרות מראש כמו מיון או הסקת מסקנות ממערכות נתוני מידע, ללא התערבות האדם ולספק פתרונות או הקשרים שהאדם לא חשב עליו בעצמו.
פרויקט הגמר שלי, אדריכלות הלמידה החישובית, הוא דיאלוג מחודש בין האדריכל לבין מה שהפך להיות הכלי החזק ביותר שלו במאה ה-21, המחשב. אין זוהי הסתמכות מוחלטת על יכולות המערכת אלא תהליך משותף של איזון הדדי, בו יכולות המערכת נבדקות, מותאמות, מוזנות שנית וחוזר חלילה. בפרויקט, רתמתי את יכולות הלמידה החישובית על מנת לחקור ולפתח שפה עיצובית חדשה המערבת בתוכה את השילוב החזק ביותר, אדם ומכונה. המבנה אותו תכננתי נוצר כתוצאה של דיאלוג אדריכלי ביני לבין מערכת המסוגלת ללמוד מהדוגמאות אותן הזנתי לתוכה. התהליך לא סיפק תשובות של כן או לא, 1 או 0, אלא שדות של אפשרויות המגלמים בתוכם את מגוון השילובים האפשריים של אותן דוגמאות.
מנחים: אדר׳ נתנאל אלפסי, אדר׳ רן שבתאי
אסיסטנט: תם מלול